У фабрици ФАП у Прибоју у изради је функционални модел новог домаћег борбеног возила, које по одликама може да се сврста у лаке оклопне транспортере.
Они се у савременој терминологији називају МРАП (Mine Resistant Ambush Protected) возила, пише портал „Балканска безбедносна мрежа“.
Реч је о транспортном возилу великих димензија, чија балистичка заштита даје шансе посади и укрцаним војницима да преживе наилазак на мину или дејства из заседе, укључујући ручне ракетне бацаче.
Домаћи пројекат по узору на светска решења биће израђен на шасији стандардног војног теренског возила, а за те потребе је изабран ФАП 2228, формуле 6×6 и носивости шест тона.
Тај камион је такође једна од новина у наоружању Војске Србије. Његов развој је завршен 2013. године, када је прототип предат на завршне провере и две године касније потписан је акт о усвајању у наоружање. Нулта серија је предата ВС 2018. године.
Портал наводи да је предвиђено да ново возило буде заштићено челичним плочама које могу да обезбеде превоз укрцаног одељења, у складу са карактеристикама МРАП возила.
„Та скраћеница је постала ознака посебне категорије борбених возила насталих у САД 2007, када су за потребе снага ангажованих у рату против тероризма у Авганистану и Ираку наручена ефикасна решења која је требало да повећају шансе за преживљавање војника у патролама и заштиту конвоја, база и насеља… На бази теренских возила и комерцијалних камиона пројектоване су од САД до Турске и Русије десетине модела возила МРАП“, додаје се.Портал подсећа да се у Србији у категорију МРАП возила може сврстати први модел „Лазара 1“ из 2008. године, који није ушао у наоружање, али који је послужио као основа за актуелни модел који полако стиже до јединица ВС.
„’Лазар 3‘ сада улази у наоружање пешадијских батаљона ВС, али за сада је израђено само шест возила 2016. која су у 41. батаљону и ускоро се очекује следећих шест возила за 21. батаљон. Само 12 возила еквивалент су једне чете, а ВС има осам пешадијских батаљона са по три чете. Чак и ако се преоружање предвиђа само за приоритетне јединице размештене на југу Србије, динамика производње ’Лазара 3‘ веома је ниска“, оцењује се у тексту „Балканске безбедносне мреже“.
Додаје се да су управо време потребно за израду и цена можда неки од разлога због којих се развој домаћег борбеног возила сада враћа назад на МРАП, који може за мање пара да се произведе у већој количини у сарадњи кластера који чине ФАП, произвођач шасије ФАП 2228 и финалиста и „Застава-Терво“ задужена за израду балистичких плоча.
Извор: sputniknews.com