Од 1,2 милиона возила у Србији који емитују непрописну количину издувних гасова, што је сваки други четвороточкаш, већина нема катализаторе или ДПФ или су они неисправни. Зато би купци половних возила морали да обрате пажњу на ове делове и њихову исправност уколико желе да 2021. године прођу технички преглед.
Више од половине возила у Србији неће моћи да буде регистровано 2021. године уколико остану у оваквом стању, због тога што непрописно загађују ваздух, о чему је „Блиц“ писао. То је показао ригорозни технички преглед у последњих годину дана. Откад је пооштрени технички преглед уведен 5. јула 2018, бележи се емисија издувних гасова на сваком возилу, али се још не санкционише код оних где превазилази прописе. То значи да 1,2 милиона од укупно 2,2 милиона возила у Србији неће моћи да прође технички од 5. јула 2021. уколико не реше проблем са издувним гасовима.
Невоља је што ће већину власника та поправка папрено коштати. Готово као половни аутомобил или чак и више од тога – до 500 до 2.500 евра. Толико кошта набавка, замена и монтажа катализатора или ДПФ-а због чијег квара или недостатка возила у већини случајева емитују непрописну количину издувних гасова. Зато би купци половних возила морали да обрате посебну пажњу да ли на аутомобилу постоји катализатор или ДПФ, а онда да ли је тај уређај исправан.
Где је катализатор и како га проверити
На бензинским возилима катализатор се обично налази на једном од два места, а провера његове исправности је могућа на три начина.
– У зависности од модела, катализатори могу стајати на различитим местима, али најчешће су на издувној грани мотора или испред предњег лонца, на средини аутомобила. Провера да ли се ту комплетан катализатор налази је могућа визуелно, али и помоћу металног предмета. Ако је звук туп када се металним предметом удари у катализатор, то значи да је садржај катализатора пун. У случају да катализатор звони, значи да је шупаљ, односно да не ради – кажу у једном од ауспух сервиса и додају да недостатак катализатора може да сигнализира и жута лампица на инструмент табли, познати „чек енџин“.
Цена набавке и монтаже катализатора није јефтина.
– Оригинални катализатори са монтажом коштају до 500 евра. Зато се многи одлучују за универзалне који коштају од 10.000 до 15.000 динара. Нису толико дуговечни, али ако се правилно одржавају, могу да трају од 50.000 до 100.000 километара – кажу у сервису.
Да ли је ДПФ исечен
Дизел аутомобили, поред катализатора, имају и ДПФ, филтер који служи за сагоревање честица чађи, које дизелаши емитују много више него бензинци. У неким моделима ДПФ се уграђује још од 2006, у великој већини од 2009, а од 2012. године је обавезан. И купци дизелаша могу голим оком да утврде да ли имају ДПФ.
– Они се обично налазе код турбине или у издувној грани на патосу, испод мењача, док је код неких модела између катализатора и пригушивача и може се видети да ли је исечен. Ипак, најсигурнија варијанта је да се аутомобил одвезе на дијагностику и утврди какав је диференцијални притисак и температура, односно да ли су вредности замрзнуте односно ненормалне, пошто када се ДПФ скине, софтвер мора да се премости. Такође, и чађав ауспух је индикатор да ДПФ не ради или не постоји – објашњавају у једном од ДПФ сервиса и додају да цена новог ДПФ-а кошта до 2.500 евра. Међутим, постоје и сервиси који раде чишћење ДПФ-а и то наплаћују од 15.000 динара па навише.
Скидају ДПФ да би продали керамику за 150 евра
На бензинским возилима катализатор се квари због више фактора: запрљаности због лошег бензина, грешке у раду ламбда сонде, уласка уља и антифриза у катализатор, дотрајалих свећица и каблова или замора материјала. Када дође до квара, власници возила најчешће га не поправљају, већ га једноставно одстрањују. С друге стране, дилери половних возила често са половних дизелаша скидају и исправне ДП филтере. „То раде због тога што се ДПФ састоји од вредних материјала као што је, рецимо, керамика, коју потом продају за 150 евра“, истичу у једном ДПФ сервису.
Извор: Блиц.рс