Нови пропис почиње да важи тек за две године.
Велика промена десила се на интернету – Европски парламент усвојио је контроверзни члан 13 којим се жестоко пооштравају правила о поштовању ауторских права на светској мрежи.
Нови закон натераће компаније попут Гоогла да плате издавачима и уметницима за то што користе њихов рад онлајн, такође, Yоутубе и Фацебоок преузимају одговорност за садржај заштићен ауторским правима који се објављује на њиховим платформама.
Критичари сада страхују за слободу говора, а стручњаци кажу да је тешко предвидети како ће тећи прилагођавање на нова правила.
Огроман корак напред или огроман ударац
За овај закон се оцењује да би могао променити интернет, пише ББЦ, додајући да многи музичари и ствараоци тврде да ће омогућити праведну накнаду уметницима, док критичари истичу да ће уништити садржај који праве корисници.
Нови пропис, који почиње да важи тек две године пошто га и чланице ЕУ усвоје, налаже да су велике технолошке компаније одговорне за објављени материјал без дозволе о копирајту. Између осталог, програми за претраживање и платформе за сакупљање вести треба да плате коришћење линкова са сајтова с вестима, пише британски јавни сервис.
Међутим, разлог за један од највећих страхова – да ће бити онемогућено дељење мимова (меме) и ГИФ-ова који се увелико ослањају на сцене из филмова и серија – уклоњен је, пише ББЦ, пошто је мањим променама омогућено да се деле виралне слике, анимације и кратки видео снимци у сврхе цитирања, критике, карикатуре, пародије или пастиша.
Строга, али неопходна мера
Директива о копирајту на јединственом дигиталном тржишту, како се зове пропис о ауторским правима на интернету, мада „носи ризике“, „строга је али неопходна“ реформа да се обузда „садашњи дивљи запад света дигиталних платформи“, оцењује у уредничком коментару Фајненшл тајмс (Тхе Финанциал Тимес).
Гиганти из Силицијумске долине настављају да профитирају на прописима који потичу из 90-их година, на уштрб новинских и музичких издавача, оцењује Фајненшл тајмс и цитира студију према којој су Фејсбук и Гугл у САД прошле године покрили 60 одсто прихода од дигиталног оглашавања.
Силицијумска долина каже да је забринута због слободе изражавања и приступа вестима, али, подвлачи британски лист, имајући у виду њен третман индустрија којима се храни, тешко је не видети отпор великих технолошких фирми као покушај да се обуздају трошкови.
„С директивом о копирајту ЕУ је предузела важан корак ка обуздавању великих технолошких компаније. Та реформа већ је давно закаснела „, закључује лист.
Извор: Ало.рс/ М. И.