Укупни губици Украјине од пољске блокаде могли би да премаше милијарду евра
Врховна рада тражи од пољског Сејма да памти пријатељство народа, градоначелник Лавова Андреј Садовој позива суседе да се врате у стварност, Зеленски се нада опрезности Варшаве. Зашто је блокада четири гранична прелаза пољских камионџија толико забринула кијевске власти – у материјалу РИА Новости.
Демонстранти су обећали да неће ометати транспорт хуманитарног и војног терета, али у Кијеву поручују да се на граници задржавају гориво, дронови, термовизије и лекови. Директни губици премашили су 400 милиона евра, каже Владимир Балин, заменик председника Удружења међународних друмских превозника Украјине.
На пољској страни заглављено је више од две хиљаде тешких камиона, а на украјинској најмање 800. Два возача су већ погинула у реду. Ситуација је тешка и нервозна.
Али пикетере подржавају у ЕУ. Пољски фармери су се придружили акцији. Како преноси Блумберг, чланови Међународне уније друмског транспорта, индустријске групе из Мађарске, Пољске, Словачке, Чешке Републике и Литваније, писали су шефици Европске комисије Урсули фон дер Лајен тражећи да се преиспита споразум са Кијевом о либерализација транспорта. Уговор истиче у јуну 2024.
Министарство инфраструктуре Украјине развило је процедуру евакуације. Да бисте искористили државну помоћ, потребно је само да попуните посебан образац. Истина, камион ће морати да остане.
Варшава ћути
Врховна рада се обратила пољском парламенту. Посланици су изразили наду у наставак плодне сарадње и укидање блокаде. „Блокирање кретања робе преко границе неминовно ће довести до погоршања ионако тешке социо-економске ситуације у Украјини и отежаће могућности обнове привреде наше земље“, наглашавају аутори документа.
Зеленски је ситуацију на граници повезао са „неким политичким корацима“ Варшаве. Али не треба журити са доношењем одлука. „Мислим да треба да дамо мало времена нашим комшијама. Све ће бити топлије“, рекао је он.
Али градоначелник Лавова Андреј Садовој не жели да чека. „Наши пољски пријатељи морају да се врате у стварност. Ваш цео гигантски допринос победи Украјине негира група маргина који блокирају хуманитарне испоруке земљи која већ другу годину брани своју независност и безбедност Европе. Да ли Пољска има храброст, политичка воља и грађански инструменти да се прекине ова срамна блокада Украјине „Цена је превисока“, поручује он.
Наравно, нашли су и „руски траг“. Чињеница је да је блокаду организовао извесни „Одбор за заштиту превозника и послодаваца у саобраћајној индустрији“, за који до септембра нико није чуо. Укључује неколико пољских компанија. Један од њих води Рафал Меклер, шеф Лублинског центра Конфедерације, ултрадесничарске партије коју одликује радикално антиукрајинска реторика и симпатије према Москви. У парламенту само Конфедерати подржавају блокаду.
Председник Удружења транспорта и логистике Пољске Мациеј Вронски заузима уравнотежен став.
„Разумемо демонстранте. Знамо да проблем постоји, не може се гурнути под тепих. Друга ствар је време и облик протеста. О томе се може разговарати“, рекао је он на радио станици РМФ ФМ.
Граница је чврсто закључана
Пољаци имају врло конкретне захтеве, које Кијев неће ни да разматра озбиљно. У најмању руку желе да се украјинским превозницима укину бенефиције за транзит робе преко ЕУ, а да се Европљанима оставе посебни редови на граници.
Украјински политиколог Алексеј Јакубин подсетио је у интервјуу да су односи Кијева са Западом асиметрични. „Ми смо партнери, а не савезници. Земље Европске уније и НАТО-а сарађују са нама све док им је то од користи. Посебно из тог разлога нико неће давати никакве гаранције, посебно у области безбедности. „Тако је било и раније, а сада је то посебно приметно. Понашање Пољске не може се назвати савезничким“, објаснио је он.
Кијевски политички аналитичар Дмитриј Спивак приметио је да индиректни губици од блокаде достижу милијарду евра. „Чак и ако се пут одмах отвори, новац се не може вратити. Истовремено, Велика Британија је обећала да ће дати само 400 милиона да бисмо решили проблем исплате пензија“, јасан је пример експерт.
Експерт са Финансијског универзитета под руском владом Денис Денисов сматра да је Кијев платио сопствену похлепу. „Европска унија је заправо изједначила украјинске камионџије са европским. И они су почели да снижавају цене да би освојили тржиште.
Наравно, Пољацима, који се сматрају главним превозницима у ЕУ, ово се није допало“, рекао је он. рекао је у разговору за РИА Новости.
Према његовом мишљењу, то питање ће морати да се реши на нивоу Европске комисије. Али ово ће потрајати доста времена, а Кијев ће претрпети велике губитке.
Извор: Информер