Свако ко има старо дизел возило ускоро ће од државе моћи да добије субвенцију од око 2.000 евра за куповину аутомобила. Влада Србије је донела „Програм за заштиту ваздуха“ и у оквиру тога су предвиђене мере да се дерегиструје одређени број аутомобила, а то су аутомобили еуро 1, 2 и 3.
Сви они који поседују те аутомобиле и буду их рециклирали оствариће услов за добијање субвенције за куповину аутомобила који су еуро 6 норме и издувних гасова, рекао је за РТС директор Агенције за безбедност саобраћаја Бранко Стаматовић.
Како се наводи у „Програму заштите ваздуха“, подстицаји за набавку еколошки чистијих возила износиће 2.100 евра за куповину путничког аутомобила, 2.500 евра за куповину лаких теретних возила и 2.900 евра за куповину аутобуса.
То су износи који су предвиђени програмом а грађанима је најинтересантнији износи предвиђен за куповину путничких аутомобила. Агенција се тренутно бави тиме како све то повезати, како електронски убрзати процедуру за грађане када дође до реализације ових мера.
– Циљ је да се смањи загађење склањањем са улица управо оних аутомобила који највише загађују, због тога је идеја да се ти аутомобили рециклирају, а субвенција искористи за куповину другог половног аутомобила. Значи, мера није за куповину само нових аутомобила, главни услов је да се купи аутомобил еуро 6 норми – објаснио је Стаматовић.
Агенција за безбедност саобраћаја ће спроводити ову процедуру а Министарство грађевине, саобраћаја и инфраструктуре ће обезбедити средства.
– Све се ради у сарадњи са Министарством за саобраћај и Министарством за заштиту животне средине. Реализација овог програма се очекује почетком 2024. године и предвиђено је да се реализује у више година – рекао је Стаматовић.
Просечна старост аутомобила око 17,4 године
Од половњака у Србију се највише увозе дизелаши. Тако је и 2020. и 2021. године увезено по више од 100.000 дизел возила, а у прошлој години више од 80.000.
– Само током прошле године је увезено 165.000 аутомобила у Србију, а просечна старост аутомобила који се возе је око 17,4 године, и то је оно што треба да решавамо. Желимо да на улицама буду млађи и технички исправни аутомобили. На првом месту је безбедност свих учесника у саобраћају – истакао је Стаматовић.
У првом циклусу требало би да се занови око 140.000 аутомобила а толико аутомобила би требало да буде и рециклирано.
Србија је једина држава у региону у којој је и даље дозвољен увоз аутомобила који испуњавају Еуро 3 норму, док је у осталим земљама еколошка норма Еуро 5 мотор.
– Програмом је предвиђено да се од 2024. године стандард подигне прво на еуро 5 норму, а потом и на еуро 6 – рекао је за РТС директора Агенције за безбедност саобраћаја Бранко Стаматовић.
Извор: РТС/Информер