Снажна експлозија потресла је Загреб у четвртак увече нешто после 23 часа. Грађани су узнемирени изашли на улице, студенти из оближњег Студентског дома на Јарунској цести. Пронађена је рупа, делови од нечег што је личило наводно на авион као и један црвено-бели падобран.
Увиђај је трајао до зоре, а наводно према изјавама хрватских медија на појединим деловима летелице види се црвена петокрака и натиси на ћирилици. Поједини специјализовани медији утврдили су да је у питању највероватније стратегијска беспилотна летелица Ту-141 Вр Стриж.
Хрватски медији преносе незваничне информације да се на летелици виде црвена петокрака као и ћирилична слова.
То указује на вероватноћу да је иако је руска војска повукла ове извиђаче из оперативне употребе, их је поново вратила и да су кориштени највероватније у извиђању западног дела Украјине уз границу са Мађарском и Пољском и да је у једном тренутку летелица наставила пут преко Мађарске до Загреба.
Међутим, не треба искључити и вероватноћуда је ова беспилотна летелица Украјинска, а не руска и да је у једном тренутку и она из неког разлога отказала послушност.
Према непотврђеним информацијама, пар километара од места пада летелице нађен и падобран са снимком.
Оно што је занимљиво у целој причи јесте, како је ова извиђачка беспилотна летелица стигла до Загреба. А оно што је највише занимљиво јесте да је ова бесиплотна летелица прошла неопажено кроз читав систем осматрања и упозоравања НАТО и пала у шири центар Загреба.
Концерн Туповљев који је познат по производњи стратегијских бомбардера направио је и стратегијску беспилотну летелицу „јастреб“ домета 3.800 км. У питању је извиђачка бесиплотна летелице. План Туповљева био је да се направи летелица која би изводила осматрачке летове на Западу, иза „Гвоздене завесе“ у дубини територије НАТО.
Верзија Ту-141 користи се за оперативно извиђање и лансирал се са посебне приколице ТОУ-141. Осим летелице и лансера постоји и транспортно возило ТЗМ-141, систем за контролу ТПУ-141 и станица yа обраду и дешифровање информација ПОД-3.
Бивша Совјетска армија имала је у свом наоружању чак 152 овакве летелице. После распада СССР-а оне су остале у наоружању руске, али и украјинске војске, с том разликом, што су ову стратешку беспилотну летелицу Руси избацили из оперативне употребе пре скоро нешто више од 10 година. Да ли су је због инвазије поново вратили у оперативну употребу није познати, иако та опција постоји.
Тактичко Технички подаци
Конструктор ОКБ Опит ( АНТК Туповљев)
Произвођач: Вороњежки авијацијски завод
Намена: Извиђачка беспилотна летелица
Погон: Турбомалзни мотор КР-17А потиска 19,6 кН
Димензије:
дужина 14,33м; размах крила 3,87 м; висина 2,43 м
Перформансе:
долет 1.000-3.800 км; висина лета 50- 6000 м, оптимална висина лета 2.000 м, брзина лета 950-110 километара на час
У наоружању Совјетске армије од 1976, а серијска производња текла је од 1978-1983 године. Преостале летелице међусобно су разделиле Русија и Украјина.
Извор: Курир.рс/А.Млакар