Неисправне кочнице, дотрајале гуме, трули кошеви за мотор, зарђали предњи и задњи лонац ауспуха и недостатак додатне опреме најчешћи су проблеми због којих скоро свако друго возило пада на новом техничком прегледу
Месец дана пошто је ступио на снагу нови правилник, јасно је да је технички преглед постао знатно ригорознији и детаљнији, али и да је, најблаже речено, изазвао страх, панику и забуну како међу контролорима и саобраћајним инспекторима, тако и међу власницима возила.
Мањкавости правилника
Пошто правилник још није у потпуности одредио шта је све исправно, а шта не, односно шта се све дефинише као преправка возила за коју је неопходно испитивање, многи контролори враћају аутомобиле са техничког прегледа и због ситница.
То чине пре свега у страху да и сами не буду кажњени пошто им прете казне од 20.000 до 40.000 динара, док је за власнике сервиса глоба још већа – од 60.000 до 800.000 динара, уз одузимање овлашћења за технички преглед.
С друге стране, чак 90 одсто власника возила претходних година уопште није ишло на технички преглед, већ је то обављало на слепо, преко агенција за регистрацију.
Зато се тек сад, када је ступио на снагу нови правилник по коме то више није могуће, испоставило да је већина возила у катастрофалном стању. Без обзира на то, познато је шта највише власнике возила мучи на техничком прегледу било као стварни проблем по безбедност на путу, било као зачкољица којој се тренутно не види решење.
Због овога се најчешће пада на техничком
1. Неисправне кочнице
Поред истрошених плочица и пакнова, велику муку власницима возила у претходних месец дана стварала је и ручна кочница недовољне силе.
– Многи возачи у Србији ретко кад или никад не користе ручну кочницу. Због тога је у великом броју случајева она била неисправна и то је разлог да вратимо возило са прегледа – кажу у Удружењу оснивача техничких прегледа (УОТП).
2. Дотрајале гуме
Истрошени пнеуматици сезонска су рак-рана многих аутомобила у Србији, што је било видљиво и на техничким прегледима по новом правилнику.
Код нас се, нажалост, гуме возе до последњих дана, док малтене не изгубе шару. Дубина шаре на гумама је стандардизована, а на многим возилима пнеуматици су били мимо тог правила – наглашавају у УОТП.
3. Дубинска корозија
За разлику од површинске корозије, дубинска рђа никако се не толерише на техничким прегледима.
– У претходних месец дана најчешће смо имали труле кошеве, носаче мотора, као и предњи и задњи лонац на издувном систему, што је доказ дубинске корозије и таква возила нису могла да прође технички преглед – истичу у УОТП.
4. Немање додатне опреме
Многи власници возила пали су на техничком када им је контролор отворио гепек и затражио додатну опрему.
– Многи немају троугао, сајлу, апарат за гашење пожара или пакет прве помоћи, а то се свуда у Европи тражи и казне су ригорозне. Занимљиво да су многи контролори у страху бројали чак и зихернадле на првој помоћи пошто треба да их буде седам – објашњавају у УОТП.
5. Куке ван габарита
На многим возилима у претходних месец дана неисправне су биле и куке за вучу.
– Углавном је реч о неатестираним кукама које су ван габарита возила. У таквим ситуацијама власници треба или да је атестирају или да је скину и поставе такозвану еврокуку која има ЕУ хомологацију – кажу у УОТП.
Најчешће зачкољице
1. Накнадно уграђени фарови
Према речима начелника Управе саобраћајне полиције Небојше Арсова, преправком возила сматра се и уградња светлосних уређаја. То значи да сви који су, уместо фабричких светала, ставили, рецимо, ксенон фарове, морају да ураде атест.
Проблем је само што не постоји ниједна институција у Србији која ради такав атест. Због тога људи буквално морају да секу све инсталације како би вратили фабричка светла, наглашавају у УОТП.
2. Рол-барови
Контролори на техничком прегледу рол-барове подводе под метална ојачања каросерије која морају бити испитана, због чега и за њих траже атест.
– Пошто ни за рол-барове не постоје институције у Србији које раде атест, многи власници су одлучили да их скину не би ли само прошли технички преглед, а потом их поново стављају. Постоји могућност да за возила са фабричким рол-баровима власници затраже потврду од овлашћеног сервиса да се ради о оригиналном делу на аутомобилу. С тим што та потврда може да кошта чак 15.000 динара – упозоравају у УОТП.
3. Кровни носачи и прагови
И за ове уграђене делове које контролори карактеришу као метална ојачања каросерије не постоји институција у Србији која ради атест.
– Зато и те делове поједини власници возила поскидају пре техничког прегледа, а после их поново стављају. Рачунају да га саобраћајни полицајац на улици неће сигурно слати на ванредни технички преглед због кровних носача и прагова – истичу у УОТП.
Извор: Информер/srbijadanas.com