– Кад кажеш ове речи, признајеш да је он твој Отац небески, али у исто време и отац твога слуге и надничара, твог болесног суседа и самртника, јер ти је заповеђено од Сина Божијега, врховног доносиоца истине о Богу и о људима да кажеш „Оче наш“, а не „Оче мој“ – пише Николај Велимировић
Молитву Господњу је Исус Христос, као најсавршенију, предао својим ученицима као образац свих молитава, а Свети владика Николај Велимировић је појаснио смисао ове молитве.
“Оче наш, који си на небесима, да се свети име Твоје, да дође царство Твоје, да буде воља Твоја, и на земљи као и на небу.
Хлеб наш насушни дај нам данас; и опрости нам дугове наше као што и ми опраштамо дужницима својим;
и не уведи нас у искушење, но избави нас од зла. Јер је Твоје царство, и сила, и слава у векове векова. Амин.”
ЦЕЛА СРБИЈА ЈЕ ОВО ЧЕКАЛА: Срби, сада можете да СРБУЈЕТЕ на српској друштвеној мрежи СРБСБУК
Оче наш – “Кад кажеш ове речи, признајеш да је он твој Отац небески, али у исто време и отац твога слуге и надничара, твог болесног суседа и самртника, јер ти је заповеђено од Сина Божијега, врховног доносиоца истине о Богу и о људима да кажеш “Оче наш”, а не “Оче мој”, пише Николај Велимировић. Исус жели да између свих људи влада братска љубав, а браћа не можемо бити осим ако немамо једног заједничког оца.
Који си на небесима – “Значи да је тамо где је Отац наш, и отаџбина наша. Незнабошци који виде свога родитеља једино у овом материјалном свету било као човека било као реку или као Сунце и Месец, не могу ни веровати у неку другу отаџбину до у земаљску. Отаџбина је благо велико, а Господ је рекао: “Где је благо ваше, онде је и срце ваше”. Кажемо “који си на небесима” јер Бог вечно борави изван времена и простора, и није ограничен земљом.
Да се свети име Твоје – “Нека се сви наши послови у овом пролазном животу освештају именом Божијим. Нека наше друштвено уређење буде насловљено и покривено именом Божијим”, каже Свети владика Николај. Још и молимо од Бога помоћ да се Његово име поштује међу људима и држи за свето.
Да буде царство твоје – “Царство Божије не може се разлучити од царовања Божијег. Царство долази заједно са царем. Била би бесмислица ишчекивати царство, а одбацити цара. У црквеној молитви „Царју Небесни Утјешитељу“ верници моле Цара Духа да дође: „Дођи и усели се у нас”. Смисао обе молитве је јасан: Царство Божије доћи ће онда када и Цар Бог дође. Молећи за Царство Божије ми у ствари просимо најсавршенију власт, а молећи за долазак Цара Бога ми просимодолазак најсавршенијег Владара над собом, објашњава владика.
Овом реченицом молимо Божју помоћ како би небеско царство Свете Тројице било остварено у нашим душама, породицама, у нашем народу и у целом свету. Као што су Отац, Син и Свети Дух једно у вечној хармонији мира, сили и слави, тако желимо да разум, срце и воља буду јединствени, као божанска стварност чије су слике наше душе.
Да буде воља Твоја, и на земљи као и на небу – “У небеском духовном свету влада савршена воља Божија. Но, та владавина воље Божије није силом наметнута него њу духови светлости драговољно усвајају, покоравајући своју вољу вољи Божијој као јединој непогрешној”, записао је Николај Велимировић.
Тиме молимо за помоћ да зауставимо у себи колебање између добра и зла и да се у потпуности предамо Очевој вољи, као што је Исус учинио молећи се у Гетсиманскох башти „Нека буде Твоја воља, а не моја”.
Хлеб наш насушни дај нам данас – “Јер као што не говоримо Оче мој, тако не говоримо ни хлеб мој. Отац је заједнички свим синовима Божјим и дарови Очеви су заједнички. Ово је први морално-економски принцип за друштвено уређење; морални јер признајемо да је хлеб од Бога, и економски јер хлеб што Бог даје припада свима”, објаснио је владика Николај, преноси Добра реч.
Овде мислимо на хлеб и у материјалном смислу, онај који долази са земље, али и у духовном – онај који долази са неба. Први је за тело, а други за душу.
“Ја сам хлеб живота који сиђе с неба, ко једе од овог хлеба, живеће вечно”, рекао је Исус.
Зато, овом реченицом изражавамо свест да без Божје силе и милосрђа не можемо живети ни дан. Самим тим, молимо за спас од жеље за нагомилавањем богатства за недогледну будућност, док наши ближњи умиру у жељи за свакидашњим хлебом. Дакле, молимо Бога да нам не да ни мање ни више него што нам је потребно.
И опрости нам дугове наше као што и ми опраштамо дужницима својим – „Бог одлучно тражи од нас ту обавезу. Он ће нама опростити онако како ми будемо опраштали. Но лудо је бојати се ове обавезе и овога услова. Јер ми бескрајно више дугујемо Богу него што нама може сав свет дуговати”, пише владика Николај.
“Ако опраштате људима грехе њихове, опростиће и вама Отац ваш небески. Ако ли не опраштате људима грехе њихове, ни Отац ваш неће опростити вама грехе ваше”, рекао је Исус.
Извор: Телеграф.рс