Очигледно је кључни разлог реакције америчких власти страх да се не догоди озбиљни поремећај снабдевања.
„Фајненшел тајмс“ је објавио информацију према којој су се представници Бајденове администрације састали с највећим играчима у глобалној трговини робама како би договорили да се трговина руском нафтом задржи на одговарајућем нивоу, преноси Јутарњи лист.
То је велики помак од ранијих прокламација Сједињених Држава, ЕУ односно чланица Г7, према којима је нужно минимализовати или потпуно укинути увоз руске нафте како би се што више срезали девизни приходи Кремља и тако дестабилизовала руска економија и можда чак срушио режим Владимира Путина. Међутим, сада се у разговорима око руске нафте више не спомињу појмови попут „ембарга“, који асоцира на потпуни прекид трговине. Управо супротно.
Представници америчког Трезора, пише ФТ, састали су се између осталих и с менаџерима Трафигуре и Гунвора, највећим компанијама у светској трговини робама, па тако и нафтом. Порука америчког Трезора менаџерима је да слободно шире своју улогу у трговини руском нафтом. Једино битно ограничење које би америчка администрација задржала је договорени лимит цене на руску нафту.
„Американци су нас активно охрабривали да поново учествујемо у превозу нафте“, изјавио је за ФТ један од учесника састанка с америчким Трезором.
„На индивидуалним компанијама је да донесу своје властите одлуке. Наш циљ је да прикажемо допуштену архитектуру ограничења цена“, изјавио је један од представника Трезора (пандан европским министарствима финансија) и појаснио је како је састанак с менаџерима компанија имао фокус на структури тржишта.
Неки од глобалних трговаца нафтом, попут Трафигуре, Витола и Гунвора својевољно су драстично смањили бизнис с руском нафтом јер су се бојали јавних реакција ако наставе да испоручују милионе барела дневно. Сада их Америка уверава да немају чега да се боје.
Без обзира на то што су се велики играчи суздржавали од трговине руском нафтом, она је проналазила пут до купаца преко мањих трговаца, који су је претежно испоручивали на азијским тржиштима. То је изазвало еколошке бриге јер су коришћени стари танкери без западних осигурања и осталих пратећих бродарских услуга.
Како преноси Јутарњи лист, очигледно је кључни разлог реакције америчких власти страх да се не догоди озбиљнији поремећај у снабдевању.
На тежини зато добијају ранија упозорења оних који су тврдили како пуни нафтни ембарго, па и ограничење цена, може више озбиљно да науди западној алијанси либералних демократија, а посебно Европској унији, ако дође до прекида испорука.
Треба водити рачуна и о томе да одржавање стабилних испорука омогућава одржавање релативно стабилних, прихватљивих цена. Обнову вере у тржишне законитости у односу на забране потврђују и званичници Трезора: „Један од наших циљева је да нафта остане на тржишту… Охрабрени смо јер је тржиште нафте остало стабилно неколико месеци уназад, иако је руски приход пао 60 одсто од почетка рата“, изјавио је за ФТ други званичник Трезора.
Разговори америчке администрације и трговаца нафтом водили су се у Хјустону током ЦЕРАWеек конференције.
Већина чланица Г7 и ЕУ забраниле су прекоморски увоз руске нафте, али је извоз у друге државе и даље допуштен. Индија, Кина и Турска знатно су повећале увоз руске нафте.
„Американци заиста желе да се креће“, изјавио је један од трговаца са састанака, мислећи на руску нафту.
Русија је запретила да ће прекинути испоруке нафте након што су западне земље повећале војну помоћ Украјини.
Извор: Јутарњи лист/Гојко Дрљача