Штрајк упозорења запослених у саобраћајном сектору Немачке, који је готово паралисао државу, могао би да мотивише и друге раднике да захтевају усклађивање зарада са инфлацијом, оцена је Ненада Радичевића, дописника РТС -а из Немачке.
Због једнодневног штрајка упозорења саобраћајног сектора, потпуно је паралисан железнички, друмски, међуградски, ваздушни и поморски саобраћај, а у већем броју градова Немачке и локални превоз. Тако, данас нису радили, не само штрајкачи, него ни они који нису могли да стигну до својих радних места.
Штрајк паралисао Немачку
Штрајкују запослени који су чланови синдиката Верди, који је општи и представља 2,5 милиона запослених, па и оне у јавном превозу, као и синдикат железничара ЕВГ. Они траже повец́ање плата од 10,5 одсто. Понуда послодаваца је, међутим, повећање плата од пет одсто у две рате, уз једнократну исплату по 2.500 евра бруто и није нова.
Радичевић за Спутњик каже да је то трећа рунда преговора, јер у претходне две није било сагласности. На питање, шта се дешава ако до договора опет не дође, наш саговорник објашњава да је ово био тек штрајк упозорења, а не генерални штрајк који значи престанак рада до испуњења захтева. Већ сутра ће, како напомиње, све функционисати, али је за 24. И 25. април најављено да би поново могло да дође до штрајка, уколико сада не дође до договора.
Ова рунда преговора ће трајати до среде, што значи да имају два дана за договор. Али просто, штрајк неће бити одмах после ако до договора не дође, јер то има везе са немачким Законом о штрајку који подразумева испуњавање одређених услова па и то да штрајк на време треба да буде пријављен.
Немци нису Французи, али…
На питање, да ли се страхује да би то могло да поприми неке масовније протесте, је ли могуће да француски вирус захвати Немачку, наш саговорник указује на то да Немци уобичајено не штрајкују тако лако и радо и када су у питању протести, невезано за радничка права, они нису тако бројни као у неким другим државама.
„За сада не личи да би могло да дође до агресивних протеста као у Француској. Оно што се у немачким медијима помиње као могућност то је да би овај штрајк могао да подстакне друге запослене да траже слична права будући да су у Немачкој годинама послодавци правдали то што су врло шкрти у давању повец́ања плата тиме да она прате инфлацију која је протеклих деценију – две била минорна“, каже наш саговорник.
Кад је та, готово непостојећа инфлација у Немачкој, прошле године скочила на двоцифрен проценат, синдикати сада кажу – добро, држимо се онда тог принципа усклађивања плата у складу са инфлацијом и повец́ајте плату у том истом износу колико је расла инфлација.
Могуц́е преливање
Зато је, каже он, могуће да дође до преливања овог штрајка запослених у саобраћајном сектору и на оне у другим делатностима, будући да су трошкови живота, пре свега становања и хране, струје и гаса, драматично порасли.
Од када су цене почеле да расту није било усклађивања, односно повећања плата и ово би било прво, напомиње дописник из Немачке.
„Претходни штрајк је био пре три године и тадашње повећање је било неколико процената и до њега је дошло после штрајка упозорења металских радника, чија је заједница у Немачкој велика због велике аутомобилске индустрије. То најбоље показује колико су повец́ања плата врло ретка и мала у односу на можда неке друге земље“, напомиње Радичевић.
Немачка влада није хтела да коментарише данашњи штрајк. Уз констатацију да је право на штрајк једно од темељних права у Немачкој, портпарол владе Штефен Хебестрајт је рекао да влада не жели да се меша у преговоре послодаваца и синдиката. Апеловао је, међутим, да што пре пронађу решење како би утицај на свакодневицу грађана био што мањи.
Шта може држава
Радичевиц́ ипак указује да не би сасвим искључио могућност реаговања владе.
„До тога би можда могло да дође будући да штрајк у саобраћајном сектору драматично успорава целу немачку економију – од запослених који не могу да дођу на посао, до превоза добара, јер је заустављен и поморски и авио-саобраћај. Чак штрајкују и фирме које одржавају и контролишу сигнализацију на ауто-путевима“, прецизира Радичевић.
Он, ипак, мисли да не треба у догледно време очекивати евентуални уплив власти будући да сама немачка влада пролази кроз несагласје и проблеме. У штами су се могли видети коментари где се синдикалци критикују што на посредан начин стављају притисак пред државу и владу у тренутку када је она подељена јер се носи са различитим проблемима.
Радичевић, ипак, напомиње да је у питању јавни саобраћај и да би влада могла да помогне. Он подсећа да је она у том сектору већ реаговала прошле године када је уведена такозвана „карта за Немачку“, односно повлашћена карта пре свега за коришћење железничког саобраћаја.
Није лако одрешити кесу
Сада је, међутим, питање којим средствима би она помогла. Можда, додаје он, кроз извесну врсту субвенције јавног превоза што би фирмама оставило више средстава које би могле да усмере на зараде запослених.
„Министар финансија је већ пре неки дан рекао како се прерачунао за буџет за следећу годину и да недостаје бар 12 милијарди евра прихода тако да није лако одрешити кесу, будући да се немачка влада у протеклом периоду ‘обећала’ на разним странама“, напомиње Радичевић.
Прво је уследила пандемија, па после енергетска криза. Сада се огромне суме новца дају за субвенционисану цену струје и гаса грађанима. Има, каже он, ту разних нелогичности будући да су светске, па и немачке енергетске компаније оствариле у прошлој години рекордне профите, а да држава субвенционише грађане који би без помоћи државе тешко успевали да плате рачуне за струју и гас.
Захватање из државне касе као политички проблем
Дописник из Немачке сматра да тренутна ситуација са најавом генералног штрајка ако не дође до испуњења захтева синдиката не би требало много да утиче на продубљивање већ постојећих подела у влади.
„На известан начин и социјалдемократе и зелени покушавају да ‘лове’ своје бираче у радничкој класи. С друге стране либерали су на известан начин увек виђени као представници послодаваца и ту би могло да дође до извесног сукоба, али то једино уколико се дође до тога да немачка влада, односно држава из своје касе решава овај проблем. Уколико до тога не дође, мислим да овај штрајк не би требало да ту ишта поремети,“ закључује саговорник Спутњика.
Извор: Wебтрибуне