АКО би диверзија на „Турском току“ била успешно изведена на дну Црног мора, тај квар не би могао нико да поправи.
Једина која има технологију за то је европска компанија Аллсеас Гроуп, са седиштем у Швајцарској, која је и изградила подводни део гасовода. Међутим, она сада не би могла да буде ангажована на поправкама због санкција ЕУ против Русије.
Ово, у разговору за „Новости“, објашњава стручњак за енергетику Милош Здравковић, а поводом информације коју је руски председник Владимир Путин саопштио у понедељак да је Украјина покушала да дигне у ваздух једну деоницу „Турског тока“. Све то, како је додао, потврђују непристрасни докази, укључујући сведочење самих притворених починилаца тог и других терористичких напада.
Председник Александар Вучић је рекао да би Србија шест месеци остала и без плавог горива и без струје, јер не би радиле гасне електране, када би био уништен овај гасовод.
– Разговарао сам са БИА, разговараћу и са полицијом да се дижу хеликоптери и заштити од потенцијалних диверзија – рекао је Вучић.
– Ово се дешавало у Црном мору, а не код нас, али оно што можемо ми ћемо да урадимо.
Подсетимо, наша земља се снабдева преко једног крака овог гасовода, који преко Турске и Бугарске допрема тај енергент до Србије. У анализи намере да се уништи „Турски ток“ треба узети у обзир и геополитички и политички контекст. Уништавањем овог гасовода, задао би се снажан ударац и економска штета Србији, Мађарској и Турској. Управо су то земље које не следе јединствену политику европских и америчких влада у њиховом обрачуну са Русијом. Наша земља је под снажним притисцима, јер се руководи сопственим интересима и не уводи санкције РФ. То одбија да учини и Турска. Мађарска спада у непослушне чланице Европске уније која не прихвата да уведе енергетски ембарго Русији.
Мајкл Рубин, бивши официр Пентагона и виши сарадник у америчкој тинк-тенк организацији Америцан Ентерприсе Институте АИЕ, 30. септембра у анализи за тај институт истиче да амерички председник Џо Бајден треба да „убије -Турски ток“ у циљу промовисања трансатлантске енергетске сигурности. Тај гасовод је, како каже, лоша идеја као и „Северни ток“. Он констатује да је веће ослањање на руски гас оставило Запад рањивим.
Наводи да се турски званичници хвале да ће удвостручити транзит гаса у Европу и критикује свако охрабривање тог режима.
– Бајден би требало транстурским енергетским коридорима да пружи исти третман који је дао „Северном току 2“, из истих разлога – закључује Рубин.
Према речима Милоша Здравковића, последице диверзије на „Турском току“ би биле далекосежније, јер он ради пуним капацитетом и снабдева европске државе, за разлику од „Северног тока“ у Балтичком мору.
– Биле би и дугорочније, јер не би могао да се поправи док се не укину санкције ЕУ Русији – објашњава Здравковић.
– „Турски ток“ је урађен као најизазовнији технолошки пројекат, Црно море је неупоредиво дубље од Балтика. Радила га је једина фирма која је оспособљена за то, Аллсеас, специјализована за полагање подводних цеви. Само она би могла и да га поправи, али би као холандска компанија, са седиштем у Швајцаркој, била онемогућена због санкција.
Он наводи да је саботажа на „Северном току“ 1 и 2 изведана у најплићем делу Балтика, на дубини од 100 метара, код острва Бронхолм. Ту је, како додаје, много лакше обавити поправке. Према његовом мишљењу, ако је неко покушао диверзију на „Турском току“ или то планира, извео би то у Црном мору.
– Уколико би неко то покушао да уради на копненом делу изложио би се ризику да буде ухваћен, а не би постигао жељени ефекат – сматра Здравковић.
– У питању су цеви дужине од 30 до 50 метара које се спајају заваривањем, и не би могле да се униште. Могао би да буде оштећен само фрагмент неке деонице, а то се лако поправи.
Почетком октобра поједини западни медији су пренели да је оператор „Турског тока“ принуђен да обустави радове на одржавању и поправци тог гасовода због санкција ЕУ. Директор холандске фирме Соутх Стреам Транспорт Б.В., која припада „Гаспрому“ и управља овим цевоводом Олег Акситин обавестио је менаџере да им је повучена лиценца. Зато се обуставља извршење свих уговора који се тичу техничке подршке цевоводу, што укључује монтажу, тестирање, поправку, одржавање. Запосленима је речено да се суспендују споразуми са западним добављачима робе и услуга који се тичу одржавања гасовода.
Закључак је да нико неће моћи да изврши поправку, ако је цев оштећена, уколико цури гас или ако се део цевовода распадне услед земљотреса.
Министар спољних послова Мађарске Петер Сијарто упозорио је 29. септембра да је неопходно да се посвети већа пажња безбедности „Турског тока“, како би се избегли инциденти попут оних на „Северном току“ 1 и 2.
ГОДИШЊЕ ТРОШИМО ДО ТРИ МИЛИЈАРДЕ
„ТУРСКИ ток“ је дуг 930 километара са капацитетом од 31,5 милијарди кубних метара гаса годишње. Први крак пролази кроз Турску, док друга цев иде кроз Бугарску, Србију и Мађарску. Капацитет сваког крака је 15,75 милијарди кубних метара плавог горива. У нашу земљу дневно стиже шест милиона кубика, а на годишњем нивоу трошимо 2,2 милијарде до три милијарде кубика.
ХЕЛИКОПТЕРИ ИДЕАЛНИ ЗА ИЗВИЂАЊЕ
ХЕЛИКОПТЕРИ су идеални за извиђање, могу да прате конфигурацију терена, имају уређаје за осматрање и детекцију промена, као и могућност комуникације са надлежнима на терену. Такође су погодни за лако превожење мање групе људи, специјалаца или стручњака. Ово каже Златомир Грујић, председник Удружења ваздухопловаца коментаришући најаву председника Александра Вучића да ће затражити да полицијски хеликоптери буду ангажовани на заштити „Турског тока“ од диверзија.
– Уз остале мере, готово сви хеликоптери којима располажу наша полиција и војска могу да се користе за ту намену и то се ради свуда у свету – истиче Грујић за „Новости“.
– Ангажују се за осматрање далековода, пруга, ауто-путева. За извиђање су погодне „газеле“ и ХА 145М, јер су брзи и мали, а тежи и већи, попут МИ 8 и МИ 17 за превожење мањих група људи. Који хеликоптери и како ће бити ангажовани, то зависи од процене надлежних.
Извор: Новости