Питање је колико ће санкције бити учинковите, јер су већ на дјелу механизми за њихово избегавање
Након што су ЕУ и САД најавиле забрану увоза руске нафте као дио санкција због руске инвазије на Украјину, трговци појачано купују руску нафту и мешају је с другом, како би прикрили порекло, објавио је угледни Wалл Стреет Јоурнал.
Извоз руске нафте у априлу је повећан, а не смањен. Иако су САД забраниле увоз руске нафте још почетком ожујка, верује се да је у Неw Yорк и Неw Јерсеy прошлог месеца стигло гориво из индијских рафинерија које дјеломично потиче и из Русије. Дизел и бензин стигли су Суеским каналом и преко Атлантика, према подацима тхинк танка Центра за истраживање енергије и чистог ваздуха са седиштем у Хелсинкију.
Ствар је у томе да је због санкција Русији нафта на свецком тржишту поскупила, а она руска јефтинија је за 35 долара од америчке. У САД се легално може увести уколико је руске сировине у гориву остало мање од 25 посто, односно, како пише WСЈ, амерички Уред за контролу иностраних добара обично дефинише порекло користећи критеријум од 25 посто или више као правило.
Амерички ембарго из марта забрањује увоз сирове нафте, нафтних деривата, укапљеног природног плина и угљена из Русије, но горива попут дизела често се производе од мешавине нафте различитог порекла.
Челници ЕУ сложили су се у уторак да уведу поступну забрану увоза руске нафте, 90 посто до краја године. Такође, очекује се да ће еуропским осигураватељима бити забрањено да издају полице за бродове који превозе руску нафту. Но питање је колико ће санкције бити учинковите, јер су већ на делу механизми за њихово избегавање.
Међу осталим, порекло руске нафте се камуфлира тако што се нафта тајно претанкава с једног брода на други. Тако се покушава заметнути траг нафти из Ирана и Венезуеле које су такођер под америчким санкцијама. Претанкавање се ради у Средоземном мору, уз обале западне Африке и Црног мора, а нафта затим иде према Кини, Индији и западној Еуропи.
Раније су објављени подаци по којима је у марту извоз руске нафте порастао за 620.000 барела на 8,1 милиона барела дневно, а највећи дио тог пораста односи се на Индију. Индијски увоз руске нафте је с 30.000 порастао чак на 800.000 барела дневно, према подацима компаније Кплер.
Рафинерија у власништву индијског енергетског дива Релианце Индустриес купила је у мају седам пута више руске сирове нафте него пре марта. Релианце је унајмио танкер за превоз алкилата, компоненте за производњу бензина. Танкер је 21. травња кренуо из луке Сикка без планираног одредишта, а терет је 22. свибња искрцао у Неw Yорку. Лаури Мyллyвирта, водећи аналитичар у Центру за истраживање енергије у Хелсинкију каже за WСЈ да је вреројатно Релианце преузео руску нафту, прерадио је и продао америчком купцу. Центар за истраживање енергије и чисти зрак прати извоз руске нафте и плина и његову улогу у финанцирању рата у Украјини.
Индијски извоз рафинираних нафтних производа нагло је порастао од почетка рата у Украјини 24. вељаче. Дневне испоруке у Еуропу порасле су за трећину те за 43 посто у САД на тромјесечној разини. И Коен Wесселс, аналитичар нафтних производа у конзултантској твртки Енергy Аспецтс вјерује да је дио руске нафте дошао до америчког тржишта, у вријеме када су цијене бензина и дизела досегле рекорде у САД-у и другде у свету. Прошле недеље се брод Зхен 1, који је превозио руску нафту, уз обалу западне Африке стао уз Лаурен ИИ, дивовски брод за превоз сирове нафте који може примити око 2 милиона барела нафте. Веројатно је Лаурен ИИ испразнио свој терет, иде према Гибралтару, а потом се очекује да ће отићи у Кину.
Све више бродова који превозе руску нафту искључило је своју ГПС опрему, објавила је израелска компанија Wиндwард. Због тога је трговину руском нафтом још теже пратити.
Кинески купци настоје сакрити руску нафту како би избјегли високе трошкове транспорта. Уместо да плате трансфер до Кине, компаније превозе означену руску нафту до танкера негде у мору. У операцију је укључен Унипец, трговачки огранак кинеске нафтне компаније Синопец Гроуп, наводи Wалл Стреет Јоурнал.
Извор: Јутарњи лист