„Ово је срамота НАТО-а“, речи су којима је хрватски војни пилот у пензији Иван Селак прокоментирисао чињеницу да се синоћ у Загребу срушила беспилотна летелица.
„Невероватно је да усред рата у Европи полети једна летелица брзином ловачког авиона и долети све до главног града једне НАТО државе и тамо се сруши јер је остала без горива. То је летелица која је кроз НАТО земље Румуније, Мађарску и Хрватску прошла незапажено“, рекао је Селак.
„То је за мене срамота, то је срамота за НАТО, то је срамота за заштиту ваздушног простора држава чланица овог савеза који би тај простор требало да штити, али то у овом случају није радио“, поручио је војни пилот у пензији Иван Селак.
„Они сад тамо негде у шпанском Торехону, где је ваздухопловно оперативно средиште НАТО-а, смишљају одговоре који ће бити, у смислу, да су видели све, али су контролисали ствари. Али нису контролисали. Демантује их чињеница да пуком срећом летелица није погодила студентски дом“, поручио је.
„Ако није виђена у ваздуху, онда радари које имамо вреде 0 бодова“, рекао је он, а на питање о одговорности хрватске противваздушне одбране одговара:
„То може бити искључиво кривица НАТО-а. Ви не дижете своје авионе у овом случају, него је НАТО тај који реагује, процењује, координира и управља заштитом ваздушног простора. Ако летелица није виђена у ваздуху, онда радари које имају Румуњи, Мађари и ми вреде нула бодова“.
„Летелица је летела на 1.300 метара висине, морала је бити видљива. Она је дужине Рафала, авиона Ф-16 или МиГ-а 21, морала је бити примећена. Чак није ишла брзо, ишла је само око 700 км на сат“, додао је.
„Овде се радило о шпијунској извиђачкој летелици“, рекао је пилот о циљевима оваквог лета и шта оваквим типом летелице желе да постигну они који су је програмирали.
„То је стара летелица, али ви у њу можете уградити нову електронску опрему за извиђање, шпијунирање, прислушкивање. И Украјина, рецимо, ту има добру опрему. Летелица је стара као таква, стар је њен мотор, али ви можете ту уградити најновије камере, најбољу опрему. Овде се радило о шпијунској извиђачкој летелици, питање је само каква је опрема коју спомињем. Она је стара, али није безопасна, поготово с новом опремом“, каже.
„Али то су летелице које се отму контроли, ви њену руту пре програмирате, ви не управљате њом, осим ако није направљено да се контролише радиопутем, али не бих рекао да је то случај. У сваком случају, очито је програмирана с грешком па је уместо на североисток пошла на југозапад“, говори Селак.
На констатацију да у Украјини постоји место Јарун (Yарун), које се налази између Кијева и Лавова, он каже:
„Тешко је то рећи, чини се да је она програмирана грешком. Као да је неко уместо 0-90 степени унео вредност од 270 степени. То су летелице чије руте пре лета програмирате. Испада тако да је летелица, такорећи, без везе летела на запад“, поручио је.
Синоћ око 23 сати на загребачки Јарун, у близини Студентског дома Стјепан Радић, пала је беспилотна летелица руске производње. Створио се велики кратер и на тлу су остали делови конструкције за које се испоставило да, према свему судећи, припадају летелици. На две локације на Јаруну су пронађена и два падобрана.
Извор: Курир.рс/Индекс.хр