Међународна асоцијација за ваздушни превоз (IATA) очекује да ће њихов дигитални ковид пасош (IATA Travel Pass) бити спреман за неколико недеља. У питању је апликација која потврђује да путник поседује тест на ковид 19 или потврду о вакцинацији, а који су потребни за улазак у одређену земљу.
Такође се потврђује и да је ова документа издао овлашћени орган. ИАТА види ковид пасош као пресудан за нормализацију путовања авионом, имајући на уму да многе земље још увек имају на снази стриктна ограничења или карантин.
Кључно питање поверења
Регионални директор аеродрома и спољних односа IATA-е, Винооп Гоел, истакао је да је овде кључно питање поверења. Путници морају бити сигурни да су тестирања која су обавили исправна и да ће им она омогућити улазак у одређену земљу. Са друге стране, владе морају бити сигурне да су тестови, које путници поседују, заиста тачни и да испуњавају постављене услове.
IATA наводи да је ковид пасош дизајниран на „модуларан“ начин, што значи да може да ради и са другим дигиталним решењима која се тестирају широм света. Биће доступан на иОС и Андроид платформама, а очекује се и да ће бити бесплатан за путнике.
Сингапоре Аирлинес је била прва авиокомпанија која је у децембру кренула са пробама Travel Passa-а. Etihad, Emirates, Qatar Airways, Air New Zealand су међу осталим авиокомпанијама које тренутно спроводе тестирања. Из IATA-е наводе да ковид пасош разматра и већина авиокомпанија широм азијско-пацифичког региона. Директор Гоел наводи да IATA тренутно сарађује са великим бројем авиокомпанија широм света и да учи из ових пилот-тестирања. План је да се са Travel Pass-ом почне у марту тако да се потпуно функционалан систем рада очекује у наредних неколико недеља.
Папир у поређењу са апликацијом
Најближи штампани еквивалентан апликацији је „Жути картон“ (International Certificate of Vaccination and Prophylaxis). У питању је документ Светске здравствене организације (WHO) који потврђује да су путници вакцинисани. Често се користи као доказ да су се путници вакцинисали против жуте грознице што је потребно за улазак у одређене земље, наводи Травелмагазине.
Из IATA-е истичу да је ризик од преваре са штампаним документима превелик. Еуропол је тако недавно открио ланац фалсификатора у Француској који су продавали негативне резултате тестова путницима на аеродрому Шарл де Гол (Париз). Преваранти су, такође, ухапшени и у Великој Британији због продаје фалсификованих резултата тестова. Малезијска полиција је недавно ухапсила шест пакистанских држављана осумњичених за исто кривично дело.
Овај проблем је сада дошао у први план, јер постоји велики ризик од превара са штампаним сертификатима. Међутим, инсистирање неких влада на штампаној документацији показало се као препрека увођењу IATA апликације. На пример, Република Кореја захтева штампане сертификате, тако да IATA сарађује са тамошњом владом у намери да се омогући прихватање дигиталних докумената.
Неопходност за путовања без карантина
Авио индустрија полаже наде да ће ове године доћи до поновног покретања путовања али без карантина. Међутим, очекује се да ће напредак у том правцу бити јако спор, чак и са апликацијом.
Према подацима IATA-е, пандемија је катастрофално утицала на авио индустрију, а потражња је опала за готово 70% током 2020. године, у поређењу са 2019. годином. Индустрија се нада опоравку током ове године, али је мало вероватно да ће и примена вакцина одмах решити проблем. То је управо један од разлога зашто ИАТА сматра да је ковид пасош заиста потребан.
Конрад Клифорд, регионални потпредседник IATA-е за азијско-пацифички регион, наглашава да ће вакцинација предуго трајати. У најбољем случају, биће потребно између годину до две. И то зависи од доступности вакцине на глобалном нивоу. Дакле, дугорочно решење за поновно отварање граница и нормализацију путовања би била комбинација тестирања и вакцинације.
Извор: Б92/ Travelmagazine