На сајту Привредне коморе Србије објављене су препоруке које је сачинио Институт за јавно здравље „Др Милан Јовановић Батут“ у оквиру ублажавања мера за туристичке агенције, хотеле, базене и спа центре. У документима је детаљно објашњено на који начин туристичке агенције, хотели, базени и спа центри треба да се понашају и којих мера треба да се придржавају како би се ризик од вируса корона свео на минимум.
Првенствено, и за ове објекте ће важити опште санитарне мере као и за већину других, па је тако пре почетка са радом неопходно детаљно дезинфиковати све просторије. Потребно је и обезбедити довољно заштитне опреме, на улазу поставити дезобаријеру, као и алкохол за дезинфекцију руку. На улазу и свим видним местима неопходно је поставити обавештење о обавези придржавања општих мера превенције.
Редовно проветравање објеката требало би чинити искључиво природним путем, без употребе вештачке вентилације и климатизације централизованог затвореног типа. Посебна препорука наведена је за тоалете које би требало редовно чистити и дезинфиковати, као и опремити тоалет папиром, сапуном, папирним убрусима и дозерима за дезинфекцију руку. Једна од препорука је и постављање обавештење о обавези прања и дезинфекције руку, као и упутства за правилно прање руку.
Отпад би требало одлагати у кесе у канте за смеће са педалом за ножно отварање како би се избегло додиривање површине канте. Преопрука је да би кесе са отпадом требало завезати пре бацања у контејнер. За туристичке агенције пожељно је да се рад организује у две смене како би између смена било довољно времена за чишћење и дезинфекцију.
Како се чисте собе
У хотелима важи посебна процедура за чишћење соба, па је то неопходно обављати у складу са постојећим процедурама, уз могућност прилагођавања у договору са захтевима гостију. Све површине које се често додирују (ормарићи, столови, столице, телефон, даљински управљач, кваке, прекидачи итд.), а посебно купатила, морају се детаљно очистити након смене гостију. Прљаву постељину требало би паковати у посебне кесе и посебно водити рачуна да се не меша са чистом постељином и пешкирима, нарочито уколико не постоје одвојена колица за чист и прљав веш.
За хотеле такође важи да се при доласку или одласку гостију у групама рад организује тако да се гости не сусрећу и да између две групе остане довољно времена за чишћење и дезинфекцију. Препоручује се да, уколико је могуће, гости обаве онлајн пријаву у хотел, као и да најаве одјаву из хотела дан раније како би се смањило чекање на рецепцији.
Посебна препорука за базене и спа центре је да се маске, осим око базен, морају носити и у спа зони, јер се у влажној средини маска брзо овлажи и нема заштитну улогу. Зато је током боравка поред базена, у базенима и у спа зони посебно важно одржавати препоручену физичку удаљеност од најмање два метра у свим правцима. Такође је неопходно појачати хигијену руку и личну хигијену: учестало прање руку водом и сапуном у трајању од најмање 20 секунди уз завршну дезинфекцију, обавезно коришћење тоалета пре коришћења базена, обавезно туширање пре уласка и након изласка из базена, обавезно коришћење постављених дезобаријера пре уласка у базен, ношење капе. Једна од препорука је и постављање обавештења о обавези прања и дезинфекције руку, као и упутства за правилно прање руку.
Препорука је и да се на улазу у лифтове поставе упозорења о максимално дозвољеном броју особа у лифту и испред лифтова, како би се поштовало правило међусобне физичке удаљености. Ако је реч о члановима једне породице или гостима смештеним у истој соби, зависно од величине лифта, могућ је превоз лифтом и већег броја особа истовремено. Испред лифта поставити бесконтактни дозер са средством за дезинфекцију руку на бази 70% алкохола, препоручују из Института за јавно здравље „Др Милан Јовановић Батут“ .
Ко све мора да носи маске и која је дистанца неопходна
Првенствено, запослени и гости или клијенти морају бити без симптома који указују на ЦОВИД-19 (повишена температура, кашаљ, краткоћа даха, отежано дисање, губитак чула укуса и мириса).
Препоручује се ношење маске. Рукавице се препоручују запосленима. Неопходно је и одржавање међусобне физичке удаљености од два метра, осим ако су у питању чланови једне породице, односно гости који су заједно смештени у соби хотела или ако су клијенти који су дошли заједно у туристичку агенцију.
Пожељно је обезбедити могућност одржавања прописане физичке удаљености између запослених и гостију или клијената, а саму дужину контакта свести на мање од 15 минута. Уколико то није могуће, требало би, препоручују стручњаци „Батута“, поставити вертикалне баријере од плексигласа или сличног материјала погодног за чишћење и дезинфекцију. Посебно је битно често брисати радне површине и опрему.
Такође, требало би осигурати надзор над здравственим стањем запослених. Запослени би требало свакодневно бар два пута дневно да мере температуру и проверају да ли имају неки од симптома ЦОВИД-19, а посебно пре доласка на посао. У случају појаве симптома који указују на ЦОВИД-19 запослени не би требало да долази на посао, већ је препорука да се јави лекару у надлежном дому здравља. Бројеви телефона надлежног дома здравља и епидемиолога територијално надлежног института/завода за јавно здравље требало би да буду доступни свим запосленима.
„Смрт“ шведског стола
У ситуацији појаве обољења ЦОВИД-19 код запосленог или госта хотела, директор или управник је у обавези да о томе одмах обавести епидемиолога надлежног института или завода за јавно здравље ради даљег поступања.
Уколико се просторије у склопу хотела користе за одржавање састанака, после сваког састанка требало би обезбедити паузу у трајању од најмање сат времена. Препорука је да би током паузе просторије најпре требало да буду очишћене раствором неутралног детерџента, а затим дезинфиковане – подови средством на бази хлора, површине које се често додирују рукама (радни столови, тастатуре компјутера, компјутерски миш, телефони) средством на бази 70% алкохола и проветравају најмање пола сата. Воду и сокове током састанка требало би служити у оригиналној амбалажи, која је претходно опрана. Избегавати служење хране. Такође, не препоручује се послуживање хране у хотелском ресторану по принципу „шведског стола“.
У играоницама за децу препорука је да рад запослених буде организован у складу са препорукама за предшколске установе
Посебне мере које се односе на воду за пиће и купање у спа центрима и на базенима
За припрему унутрашње мреже објекта потребно је:
1. Спровести испирање водоводне мреже у објекту на следећи начин: отворити све славине и тушеве и пустити да вода истиче све док се не испусти цела запремина воде у цевима, односно док вода не поприми своје уобичајене карактеристике (изгуби евентуално присутну боју и мутноћу и устали јој се температура).
2. Спровести термичку дезинфекцију унутрашње мреже на следећи начин: загрејати воду у бојлерима на температуру од 70 до 80°Ц и након четири сата испуштати воду преко славина и тушева у минималом трајању од пет минута.
3. У системима са топлом водом температура воде мора бити већа од 50°С.
4. У систему за хладну воду температура воде мора бити испод 20°С.
5. Неопходно је редовно контролисање и одржавање славина и тушева: скидање и чишћење свих додатака (мрежица, розета и слично), као и редовна замена дотрајалих елемената.
6. Једном годишње је потребно очистити и дезинфиковати грејаче на бојлерима, по потреби и чешће.
7. Базене за купање припремити применом стандардне процедуре уз одржавање концентрације слободног резидуалног хлора на вредностима блиским максимално дозвољеним према важећем Правилнику (1–2 мг/л), пХ вредности у прописаном, а оптимално у опсегу 7,2–7,5 пХ јединица, уз редовну контролу и евиденцију измерених вредности.
8. Са спа базенима (ђакузи, вирпул и слично) поступити на следећи начин:
а) испустити воду из читавог система
б) механички очистити резервоаре и базен, дезинфиковати, испрати и напунити чистом водом
в) концентрацију слободног резидуалног хлора одржавати на вредностима од 2 до3мг/л, уз редовну контролу нивоа хлора и пХ вредности
г) свакодневно најмање једну половину запремине воде заменити свежом водом
д) поступке од а) до в) спроводити једном седмично.
9. Спроводити редовну контролу здравствене исправности воде у базенима према Правилнику о здравственој исправности базенских вода.
10. Не препоручује се коришћење влажних сауна, док се суве сауне (на пример финске) могу користити.
Опште мере превенције током организованог превоза путника туристичких агенција
Институт за јавно здравље „Др Милан Јовановић Батут“ препоручује одржавање хигијене кабине возача, капетана или посаде брода и радне околине , возачког места или кормила и кабине тако да се свакодневно, више пута дневно, пребришу површине средством за дезинфекцију на бази 70% алкохола. Посебно се бришу оне површине које се често додирују рукама као што су кваке на вратима, волан, табла са командама за управљање возила или кормило.
Препоручује се постављање провидне физичке баријере између возачког места и путника, а ако то није могуће, први ред седишта иза возача не треба користити за превоз путника.
Стручњаци „Батута“ посебно подсећају на редовно одржавање хигијене руку. Када год је могуће, возач или капетан, посада брода, кабинско особље и путници требало би да перу руке сапуном и водом у трајању од минимум 20 секунди или дезинфекционим средствима на бази 70% алкохола. Руке треба опрати пре уласка и након изласка из превозног средства, након стављања пртљага у пртљажник, након поступака чишћења превозног средства. За возача или капетана, посаду брода, кабинско особље и путнике обавезна је дезинфекција руку на улазу у превозно средство.
Из „Батута“ подсећају да је важно одржавати и хигијену путничког простора. Прање и чишћење превозног средства обавља се уобичајеним средствима према упутству произвођача. Посебну пажњу требало би обратити на држаче и рукохвате, прозорска стакла, као и на наслоне за главу и руке путника које је потребно чешће дезинфиковати средствима на бази 70% алкохола. Обезбедити канту за отпатке са кесом за одлагање која се мора завезати пре одлагања у контејнер.
Возило треба редовно проветравати: пре почетка вожње, приликом стајања возила на стајалиштима, током вожње држањем прозора возила отвореним и након завршетка смене. Не саветује се коришћење клима уређаја за грејање или расхлађивање возила, а уколико је могуће прозоре би требало држати отвореним и обезбедити континуирани проток ваздуха.
Извор: Блиц.рс