Забрана увоза возила са „евро 3“ мотором, која би могла да ступи на снагу у јуну, значиће да у Србију више неће моћи да уђе аутомобил старији од 14 година. Уместо аутомобила произведених од 2000. до 2005. године, новом мером, практично би био могућ увоз половњака са стандардом Еуро 4, а чија је производња почела у јуну 2005. године.
Ембарго би, дакле, био стављен на четвороточкаше старије од 14 година, попут „Голфа четворке“ али и појединих модела „пежоа“ попут 307 или „рено мегана“. У просеку, такви аутомобили на нашим аутоплацевима, данас коштају између 2.500 и 3.000 евра, док су аутомобили сличног ранга и годишта са Еуро 4 мотором скупљи за најмање 500 евра.
У том смислу, могло би се рећи да би забрана увоза половњака са „Еуро 3“ мотором могла да значи и скупље половњаке за по око 500 евра.
„Забрана за Еуро 3 значила би веће цене за 10 до 15 одсто. Толико би практично коштали слични аутомобили са првим већим стандардом“, рекао је за „Блиц Бизнис“ Јован Радић, руководилац фирме за увоз половних аутомобила.
У Србији возила са „еуро 3“ мотором чине око 80 одсто укупног возног парка. Практично, од укупно 2 милиона возила „Еуро 3“ мотор има око 1,6 милиона аутомобила.
Прошле године, за 11 месеци у Србију је ушло и први пут регистровано тачно 115.000 половних аутомобила. Од тога је чак 44 одсто односно 50.600 возила имало Еуро 3 мотор и било старије од 14 година, показују подаци компаније „Цубе Теам“, која је и званични партнер Српске Асоцијације увозника возила и делова. Што се тиче модела предњачили су Опел ( Астра и Корса), затим Волксваген ( Голф и Пасат) и Пежо
Годину дана раније у Србију је ушло око 180.000 половњака, а 2017. године 157.000 од чега је две трећине имало мотор Еуро 3 норме. Такође, током 2016. године у Србију је увезено 117.000 половњака. Анализе показују и да је више од половине увезених аутомобила, током претходних неколико година, било старије од 11 година.
БИХ забранила и Еуро 3 и Еуро 4
БиХ, која има најстарији возни парк у Европи и региону, прилично је озбиљно схватила проблем половњака. Ова суседна земља је још 2016. забранила увоз аутомобила са Еуро 3 мотором.
Црна Гора је увоз Еуро 3 мотора забранила крајем 2018. а Северна Македонија је пре пет година забранила увоз возила старијих од 15 година. Албанија је прошле године забранила увоз половњака која не испуњавају Еуро 5 норму или су старија од десет година.
Еуро 1 је уведен 1993 године, Еуро 2 стандард 1996. године , а Еуро 3 током 2000. године. Еуро 4 стандард је у земљама Европске уније ступио на снагу 2005, али је постао обавезујући за све типове аутомобила годину дана касније.
Први еуро 4 дизелаши појавили су се на пролеће 2003. године, дакле две године раније него што је овај стандард постао и обавезујући у ауто индустрији. Септембра 2009. на сцену је ступио и стандард Еуро 5. Прочитајте и ко вози најстарије аутомобиле по градовима у Србији.
Извор: Блиц