Русија користи Блиски Исток као полигон на ком тестира како да омета америчку електронику.
Руске снаге су кочиле ГПС системе на Блиском Истоку. Операција за електронско ратовање могла би да утиче на америчке снаге које се окупљају у региону пре потенцијалних напада на Иран.
– Од прошлог пролећа, пилоти који су летели кроз Блиски Исток, тачније око Сирије, приметили су да су њихови ГПС системи показали погрешну локацију или су у потпуности престали да раде – пренео је Тимес оф Исраел.
О истом феномену пише и амерички Натионал интерест.
Сигнал који нарушава сателитску навигацију за авионе који лете кроз израелски ваздушни простор последњих недеља потиче из руске ваздушне базе унутар Сирије, према подацима које је прикупио амерички истраживач.
– Чини се да ово мешање у ГПС није посебно усмерено на Израел, већ је јеврејска држава вероватно колатерална штета у намери Москве да заштити своје трупе од напада беспилотног оружја и потврди своју доминацију у области електронског ратовања – рекао је професор са Универзитета у Тексасу за Тимес оф Исраел.
Израелски извори „све су уверенији“ да су три седмице ремећења ГПС-а за цивилне летове споредни ефекат руског ометања у Сирији, преноси Бреакинг Дефенсе.
– Москва покушава да се меша у оба западна авиона – укључујући Ф-22 и Ф-35 – и импровизоване терористичке беспилотне летелице.
Америчке ваздухопловне снаге су, почевши од априла 2019. године, распоредиле Ф-22 и Ф-35 у Катар и Уједињене Арапске Емирате, као део ширег састава снага, како се Вашингтон сукобљава са Техераном, након одлуке америчког председника Доналда Трампа да се САД једнострано повуку из споразума којим се ограничава ирански нуклеарни програм.
Сада је ситуација препуна гласина, а израелска влада избегава да да било какву званичну изјаву и даље истражује друге изворе. Али ако Русија заиста случајно квари ГПС пријатељске нације, зашто се није зауставила?
Одговор се можда крије у границама руског електронског ратовања, које се – иако далеко моћније од америчког- још увек више ослања на сирову снагу него на прецизно циљање.
ИФАЛПА и израелска управа аеродрома су крајем јуна 2019. објавили да су многи летови изгубили ГПС сателитски сигнал током лета у или из аеродрома Бен Гурион у Израелу. Према ИАА, није било ризика за путнике. Погођени авион се једноставно пребацио на резервне системе.
– Интригантно је да ГПС на земљи није погођен – примећују Бреакинг Дефенсе.
– Због тога је ометање ваздухопловног ГПС сумњиво и још један знак да то није обичан пропуст, већ нека врста електронског оружја. А Руси су уложили велика средства у високофреквентне системе који шаљу лажне ГПС сигнале до 500 пута јаче од стварних, водећи цивилне навигаторе миљама у погрешном правцу“.
Русија је такође пореметила ГПС у Европи.
– Кодирани ГПС сигнали су први пут откривени током већих НАТО вежби у Норвешкој крајем октобра 2018. године – наводе Дефенсе Неwс.
– Норвешка одбрамбена обавештајна агенција саопштила је да је пратила извор ометања сигнала који је допирао из руске војне базе на оближњем, добро утврђеном Кољском полуострву.
Крајем 2018. године и Финска и Норвешка су поднеле жалбе Русији због ремећења.
– Шефови одбране и цивилног ваздухопловства у Финској и Норвешкој упозорили су да ометање ГПС-а представља озбиљан ризик и за војне и комерцијалне авионе који користе погођени ваздушни простор на крајњем северу – напомиње Дефенсе Неwс.
– Русија је тражила доказе. Дали смо им доказ – рекао је норвешки министар одбране Франк Баке Јенсен, а доказ се састојао од мерења која показују да су сигнали ометани.
Русија је рекла: „Хвала, ми ћемо се огласити кад то прегледају наши стручњаци“, додаје министар:
„Имати такав одговор из Русије је позитивна ствар“.
Он је наговештавао да је ометање намерно.
– Вежбали су врло близу границе и знали су да ће то утицати на подручја на другој страни – додао је Јенсен.
Војска САД планира да у Европи тестира ГПС системе отпорне на ометања, као потенцијални корак ка сузбијању руског електронског ратовања.
Немачка је требало да добије такав нови ГПС систем до краја 2019. године.
Извор: Ало.рс/ М. Г.